Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

    Goed, vrijdagavond, net op kamers maar geen feestje om naartoe te gaan; tijd om toch maar ergens op Stanceworks een draadje te maken.

    Ik ben al een paar jaar redelijk actief in de Saab community, ben ik via m'n pa een beetje ingerold. Sinds een jaar of 2 is er via het Saabforum een redelijk hecht jongerenclubje ontstaan, en na het lang volgehouden te hebben in de Saabjes van m'n ouders rond te crossen begon het toch wel héél erg te kriebelen om zelf iets te kopen. Na een tijdje zoeken, en nadat m'n droomauto onder m'n neus vandaan verkocht werd ben ik maar gaan kijken naar een goedkope 900 met een afgrijselijke kleur, dacht ik. Ik ging eigenlijk alleen maar kijken omdat 'ie in de buurt stond, maar je raadt het al; ik kocht de auto. De eerste foto die ik ervan heb;



    Als je goed kijkt, zie je mij op de foto heel sip kijken. De auto was best een project, wist ik (grotendeels) toen ik 'm kocht. Wat ik echter niet wist, was dat de auto niet hield van stationair lopen als 'ie opgewarmd was. Ik had de auto net een uur hiervoor opgehaald, en zou direct doorrijden naar m'n monteur (omdat o.a. de remmen nauwelijks werkten). Een vriend van me had tijd over en wilde de auto graag bekijken, dus die ging ik even ophalen op Utrecht Centraal. Op de foto rol ik net de ophaalstrook op en sloeg de auto voor de 20ste keer in 10 minuten af, waarna 'ie vervolgens dit keer 5 minuten niet wilde starten..

    De auto heeft daarna een maand bij m'n monteur gestaan, ze hadden het heel druk voor hun vakantie, en mijn auto moest natuurlijk after-hours en tussendoor.. Naast de remmen, moesten er wat dingen aan het onderstel opgefrist worden en zat er een tik in de motor waarvan we dachten dat het van de kleppen kwam. Bleek echter niet van de kleppen te komen, volgende verdachten waren de drijfstanglagers. Motor d'r uit, van de bak af, drijfstanglagers en krukaslagers vervangen, alles in elkaar, starten en; tik zit er nog. fuck. Toen maar besloten dat ik er gewoon mee zou gaan rijden, wat centjes opsparen en op termijn de motor vervangen.

    Inmiddels heb ik de auto een ruime maand weer terug, en is de auto van de originele dubbele carburateurs omgebouwd naar enkele (vanwege betrouwbaarheid) en loopt 'ie redelijk strak. Ik heb gele kapjes over de H4's gezet, Hella breedstralers onder de bumper gehangen en de auto met hulp van een vriend van me flink gedetaild. Daarnaast ligt er nog een louvre klaar in de schuur, alleen kom ik er niet uit hoe ik die moet monteren. Op werk heb ik ook nog een setje speakertjes kunnen scoren die in de originele klemmetjes van de dashboardspeakers passen; we hebben weer geluid van twee kanten!

    Het plan voorlopig is om gewoon te gaan rijden. Ik hou een beetje m'n ogen open voor een turbo sloper voor weinig geld. M'n droom was natuurlijk een 900 turbo te kopen, terwijl ik nu zit met een 900 met vierbak en enkele carburateur.. Ombouwen naar turbo en vijfbak is een optie, maar vergt redelijk wat werk. Als ik een goedkope, lopende, sloper kan vinden ga ik het zeker serieus overwegen. Vooralsnog is het vooral een verre droom.

    Short term zijn de plannen om een setje stabilisatorstangen te monteren, nieuwe dempers en een setje verlagingsveren. Verder wil ik op termijn een setje Enkei Compe's onder de auto hebben. in 16x7 ET25. Zou qua breedtes precies goed moeten zijn om zonder gezeik te monteren. Short term is in mijn geval overigens tussen nu en twee jaar ofzo, ik ben immers maar een arme student.

    For now, nog wat plaatjes. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Ik denk dat de naam van de auto voor zichzelf spreekt als je naar de kleur kijkt!




    Oh, en ja, er zit inmiddels een nieuwe kentekenplaat voor. Ik kon het net zo min uitstaan als jullie ;-)


    PS. bonuspic van de testfit van mn louvre;
    SAAB 900 T16s

  • #2
    heheh ein-de-lijk


    weet trouwens niet of het mogelijk is, maar wat je vaak in 'murica ziet is dat ze hun bumpers inkorten. zou dat ook met die voorbumper van je kunnen? word de voorkant imho wat slanker van.

    anyway, mooie saab kerel, benieuwd hoe dit verloopt

    succes van een mede-student


    i shouldn't be daily driving this:
    "Volkswagen Golf mk1 build thread"

    Comment


    • #3
      Heb ik naar gekeken! Ik kan hooguit een cm of twee winnen, dus dat vind ik de moeite niet waard. Wat ik wel van plan ben is om het bumperlipje waar 900 turbo's mee werden uitgerust te monteren. Dan oogt het front wat voller en lijkt de bumper minder extreem uit te steken (Ik vind die bumpers overigens wel wat hebben, de latere 900's (vanaf '87), zalmneus genoemd, hebben minder uitstekende bumpers maar die vind ik een stuk saaier ogen!

      En thanks, ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, haha.
      SAAB 900 T16s

      Comment


      • #4
        Welkom dan

        Ben benieuwd wat het gaat worden! Misschien haal je Lucas (Loekaaz) hier nog wel in.

        Comment


        • #5
          Welkom!

          Gaaf zo'n ouwe Saab, totaal iets anders als alles wat hier op het forum voorbij komt maar daarom juist wel interessant. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

          Comment


          • #6
            Thanks!

            Tijd voor wat onderhoud komend weekend. Carburateurmembraan, bougiekabels, rotor, verdelerkap, dynamo steunrubbers en V-snaar. Daarnaast m'n 80's Blaupunkt radio monteren en de louvres monteren. Should be a fun day saturday! (en ik ben blut, in Duitsland het ding maar eens helemaal vol pleuren met goeiekope 102 octaan )
            SAAB 900 T16s

            Comment


            • #7
              Ding loopt als een tiet nu! Moet eigenlijk nog even het stationair toerental iets omlaagdraaien en een keer de CO goed af laten stellen, maar dat heeft geen haast. Gewoon lekker rijden!

              Binnenkort ook op andere wielen, via het Saabforum een setje zogeheten 'sunburst' wielen gekocht waar ik m'n banden op over kan zetten. Gewoon 'to hold me over' tot ik 16" kan en wil betalen. Hopen dat ik de wielen snel kan ophalen, ik ben helemaal klaar met die stalen dingen die er nu onder zitten. Mijn achterveren zijn overigens zo slap dat ik 165/80R15 op een 5J wiel aan kan laten lopen in de wielkast door op de trekhaak te gaan staan..

              Fototime; ik heb m'n louvres gemonteerd!

              SAAB 900 T16s

              Comment


              • #8
                Staat goed die louvre!
                Visit my photo page

                MWPhotography

                My sw thread
                Funfer Business

                Comment


                • #9
                  Ik vergeet steeds dat ik hier ook een draadje heb.. Whoops.

                  Even een snelle update;
                  (originele Saab) rimpz:


                  En zojuist een super vet Nardi stuurtje binnen gekregen. De naaf komt hopelijk vrijdag!


                  Verder ga ik over anderhalve week een vervangende motor en vijf versnellingsbak ophalen en eind november monteren. Hopelijk eindelijk van de tik in het blok af, en meteen de snelwegtoerentallen wat omlaag met een overdrive. Daarna gaat de auto van december t/m februari binnen staan en ga ik nog een paar kleine dingetjes doen, hoop ik.
                  SAAB 900 T16s

                  Comment


                  • #10
                    Nardi is altijd goed! Stiekem zou ik zo'n Saabje wel eens heel laag willen zien, de Saab community zal mij wel vervloeken maar enfin... Veel plezier er mee en veilige kilometers gewenst!
                    #SCHTAAAAAAAAAAAANZ

                    Comment


                    • #11
                      In Zweden gebeurt dat nog wel, de NLse community is wat dat etreft maar een bekrompen clubje.. Een maat van me rijdt eem combi-coupé en heeft laatst 3 windingen van de veren af geslepen, rijdt op staal etc. Beetje ratlook. Ik zal eens kijken of ik een feauteau kan vinden!
                      SAAB 900 T16s

                      Comment


                      • #12
                        Dat willen wij natuurlijk zien!
                        #SCHTAAAAAAAAAAAANZ

                        Comment


                        • #13
                          Stuurtje is mooi.

                          Comment


                          • #14
                            Zeu, tijd voor 'n update, niet?

                            Auto heeft nu een vijfbak, massaprobleempje waardoor ik allemaal debiele electrische probleempjes heb, maar ook het Nardi stuurtje en een turbo voorlipje (dat ik al wilde hebben voor ik de auto op de stoep had staan. Binnenkort met een maat van me aan de beun om wat kleine onderhoudsdingetjes te doen en de electrical gremlins op te lossen hopelijk. Als het lukt met de tijd die we hebben wil ik misschien ook nog ff een windinkje uit de voor veren halen. Achter zijn ze doorgezakt, daar moet ik eerst ff betere vervangers voor scoren voor daar windingen uit gaan. Ik twijfel nog of ik niet gewoon verlagingsveren moet scoren, toch nog maar 'ns een bietje rondneuzen.
                            SAAB 900 T16s

                            Comment


                            • #15
                              Moet ik natuurlijk wel plaatjes posten hè. Derp.


                              SAAB 900 T16s

                              Comment

                              Working...
                              X