Announcement

Collapse
No announcement yet.

Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Niemand hoeft te zien hoe slecht 'ie start op 3 poten :p

    We rollen!

    SAAB 900 T16s

    Comment


    • #62
      Originally posted by reiernumans View Post
      Niemand hoeft te zien hoe slecht 'ie start op 3 poten :p


      Staat er weer keurig en schade vrij bij!

      Lijkt het zo of heb je echt een twee vingers brede kier tussen motorkap en koplampen zitten?
      Dutch language sounds like a drunk German trying to speak English, while on magic mushroom, eating Belgian waffles.

      Comment


      • #63
        'Schadevrij', zoals je goed gespot hebt is de motorkap er niet vlekkeloos vanaf gekomen. Zit precies boven de pen waarmee 'ie in het slot valt een deuk, en nog twee kleine butsjes ernaast, waardoor de motorkap over de breedte een beetje scheef getrokken is. De stiefpa van een van m'n huisgenoten heeft in het verleden een business gehad in het restaureren van oldtimers, dus ik ben van plan om binnenkort eens bij hem langs te gaan om te kijken of hij voor niet al te veel geld wat las, uitdeuk en spuitwerk kan doen.

        Eerst maar 'ns zorgen dat 'ie niet meer zo kut koud start! Om een beginnetje te maken heb ik vandaag op m'n werk met de monteur even de bougies eruit getrokken om ze te checken op roest (na drie maanden ermee rijden en drie maanden stilstand zou vocht tot roest moeten kunnen leiden), vochtigheid en even basaal inschatten of de verbranding een beetje okee is. Was weinig bijzonders aan te zien (gelukkig?), dus heb er vier nieuwe in gedraaid en ik ga even aankijken of het nu wat beter wordt. Zo niet, volgende week verder kijken naar verdeelkapje en rotor. Die zijn 20k km oud, maar wellicht dat er bij het overzetten naar de andere motor vorig jaar of de de- en montage van de kop iets beschadigd is geraakt oid. Stap voor stap uitzoeken waar het door komt is de objective nu!

        Verder is het eigenlijk weer keihard genieten met het ding. Ik heb er een wat nieuwere radio in gezet en de externe versterker die ik had eruit getrokken. Klinkt allemaal wat lekkerder nu, radio ontvangst is verbeterd en ik heb een front-aux, dus geen gedoe meer met bluetooth cassettebandjes enzo. Toch wel fijn, zo'n enigszins moderne radio!

        Ik heb 'm stiekem wel een beetje gemist tijdens de stallingsperiode ;-)
        SAAB 900 T16s

        Comment


        • #64
          Kut photobucket heeft alles verpest hier zie ik..

          Relevant nieuws in Saablife though; Ik heb dat beige ding verkocht een paar weken geleden. Op m'n werk werd zo'n beetje mijn droom 900 ingeruild en ik kon 'm bemachtigen mits het beige beest eruit ging. Inmiddels rij ik al een weekje of twee met een achterlijke glimlach rond in een grijze T16s met donkerrood leer en een rood dashboard. Schuifdak, cruise control, zelfs (niet werkende) airco! Ben de laatste 'opstartprobleempjes' aan het verhelpen, maar zo'n 16-flapper met oorbel is echt kei en keihard genieten!


          SAAB 900 T16s

          Comment


          • #65
            Chique slee kerel!
            Originally posted by aLaFleur

            I've decided the best way to deal with rust is to just embrace it.

            Comment


            • #66
              Heel gaaf reier! Plannen ermee?

              Comment


              • #67
                Het toffe model 900. Leuk ding man!
                Lucas
                Daily: 2004 Pontiac GTO. . . . . . . . . Daily Econobox: 2009 Mini Clubman Cooper
                Originally posted by LCG
                High 21! It's like a high 5 but includes both hands, both feet and a boner.

                Comment


                • #68
                  Originally posted by ruittie View Post
                  Heel gaaf reier! Plannen ermee?
                  Ja!

                  Eerst de laatste technische OCD dingetjes gefixt. De auto is ingeruild bij ons met een kapotte hoofdcilinder van de koppeling. Die hebben we vervangen voor ik 'm kocht, maar bij ontluchten kwam er zo debiel zwarte remvloeistof uit dat m'n collega's al direct riepen dat ik kon aftellen tot de hulpcilinder het ook af zou laten weten. En inderdaad, een weekje of 3 later begon de koppeling weer heel maf en onnatuurlijk aan te voelen. Ene keer had ik bijna de hele slag vrij, andere keer greep 'ie helemaal bovenin alweer aan. Daarnaast was me tijdens een langere snelwegrit opgevallen dat de auto bij hogere snelheid cruisen een beetje warm liep. Tijd voor een avondje sleutelen dus!

                  Uiteindelijk de hulpcilinder, leiding van hoofd- naar hulpcilinder, koppeling en drukgroep en radiateur + thermostaat vervangen. Radiateur was nog de originele uit 1989, koppeling en slave waren ook nog origineel.. Thermostaat was eigenlijk niet nodig, en het verversen van de koelvloeistof (ipv filteren en terugdoen) was eigenlijk ook niet nodig, verder was het meeste toch wel toe aan vervanging. Auto rijdt inmiddels weer heerlijk, is de lichtst koppelended 900 classic waar ik ooit mee gereden heb en loopt heerlijk koel.

                  Ik heb inmiddels bij wat kennisen wat upgrades klaarliggen, waar ik even het geld voor moet optrommelen om het op te halen. Beide zijn een geval van 'haal maar op als je het geld hebt'. Short term worden het dus; 9000 remklauwen voor met staalomvlochten remleidingen rondom, Bilstein B6 schokdempers en Cobra verlagingsveren. Verder heeft de kennis met de onderstelspullen misschien nog ergens een Whiteline stabilisatorstang voor de achteras liggen, als dat zo is wil ik die ook graag ophalen, moet ik 'm nog even een appje over sturen

                  Daarnaast wil ik langzaamaan op zoek gaan naar een setje mooie 16" wielen. Iets dat enigszins OEM lijkt voor de leek maar niet zo uitgespeeld is als de Saab opties (allemaal wielen voor de 9000 overigens, 16" Aero, al dan niet in two tone, Super Aero en Cross spokes). Ik ben al jaren enorm fan van de Azev A, dus als ik een setje 16x7 ET35 tegenkom (4x108) en ik heb het geld liggen ga ik toehappen! Groter past wel, 17" kan bijvoorbeeld net aan, maar dan word je bandwang wel erg smal. Het blijft immers mijn daily driver voorlopig.

                  Verdere plannen zijn klein eigenlijk, nieuwe aircopomp (het enige deel van het systeem dat druk verliest), gat in de bestuurdersstoel repareren en het leer goed behandelen en een goede poetssessie en lakverzegeling. Ooit, maar dan spreek ik over de zeer lange termijn, zou ik de auto wel willen ombouwen naar Trionic 5 (het injectie- en ontstekingssysteem dat Saab leverde op de 9000 en 900NG, standalone te gebruiken en vrijwel volledig vrij programmeerbaar. Alle onderdelen, op de krukassensor na, zijn 'bolt on', voor de krukassensor zijn er een aantal mogelijkheden, waarvan de mooiste is het bewerken van het vliegwiel voor een 60-2 patroon).
                  Last edited by reiernumans; 08-12-2017, 01:42 PM.
                  SAAB 900 T16s

                  Comment


                  • #69
                    Plannen klinken goed keep us posted!

                    Comment


                    • #70
                      Ik zal m'n best doen eraan te denken

                      Als jullie een setje Azev A's tegenkomen in 16" en 4x108, holla at the boy
                      SAAB 900 T16s

                      Comment


                      • #71
                        Leeft dit forum nog?

                        Tijd voor een update denk ik zo. Inmiddels bijna een half jaar verder, en al heel veel lol gehad met de 900, maar ook wat pech. Helaas in oktober schade gereden, waardoor weer wat budget wegspoelde naar de spuiter. Dat is inmiddels vrijwel onzichtbaar hersteld, maar nog geen week later had de koppakking er genoeg van..

                        *zucht*, doorpakken dan maar! want wat kapot gaat, moet geüpgrade worden. Kop vervangen voor die van een 2.1 motor, inlaatspruitstuk meevervangen (grotere inlaatpoorten) en nog wat spielerei gedaan met nokkenassen om de turbo wat eerder te laten spoelen. Resultaat? Spoelt zo'n 150rpm eerder, en trekt er vooral GIGANTISCH veel harder aan in het middengebied. Heerlijk rijden zo! Ik ben langzaamaan weer wat budget bij elkaar aan het harken om eindelijk de gewenste upgrades te verzamelen en te monteren, en weer op jacht naar wielen natuurlijk!

                        Jullie nog tips en ideeën? Ik wil een beetje OEM+ blijven met dit apparaat, 16-17 inch maar een beetje ingetogen uiterlijk. Geen geklooi met spacers als het even kan, dus 4x108 met een ET-waarde van tussen de 20 en 40mm.. Ik heb inspiratie nodig..
                        SAAB 900 T16s

                        Comment


                        • #72
                          Oh ik heb 4x108 bbs 16" liggen van een volvo S40/v40! Interesse? Moeten wel helemaal kaal gehaald worden. Maar staan bij mij in de weg

                          Dit soort. Maar dan wat minder mooi rond de ventielen (opgeschilderd)

                          Last edited by loekaaz; 12-20-2017, 07:41 AM.
                          Lucas
                          Daily: 2004 Pontiac GTO. . . . . . . . . Daily Econobox: 2009 Mini Clubman Cooper
                          Originally posted by LCG
                          High 21! It's like a high 5 but includes both hands, both feet and a boner.

                          Comment


                          • #73
                            Volvo S40/V40 was 4x114.3.. Heb er nog naar gekeken voor m'n vorige auto, maar het naafgat van die dingen is kleiner dan dat van m'n oude 900, en de ET-waarde is wat aan de hoge kant (ben een beetje autistisch met spacers/adapters, in mijn kennissenkring tot nu toe alleen maar trillende deathtraps).. Ik zit zelf te kijken naar Azev A of ATS Type 10.. Toevallig net iemand die ik ken met een 900 classic die 7.5J ET35 gaat proberen te passen, als dat lukt weet ik dat ik die maat aan kan houden. Zou in theorie net daily-driveable moeten zijn!
                            SAAB 900 T16s

                            Comment


                            • #74
                              Ohja, je hebt gelijk! Was 4x114,3 hahaha ff een derp momentje
                              Lucas
                              Daily: 2004 Pontiac GTO. . . . . . . . . Daily Econobox: 2009 Mini Clubman Cooper
                              Originally posted by LCG
                              High 21! It's like a high 5 but includes both hands, both feet and a boner.

                              Comment


                              • #75
                                Zoo dat is even wat anders!

                                Nette wagen en goed dat je alles aan het upgraden bent ipv het te vervangen.

                                Mbt wielen heb ik misschien nog wel wat liggen voor je! Een setje Borbet A's!

                                Maten zijn,
                                4x108
                                16x7.5 inch
                                ET 30
                                Naaf: 65.1

                                Heb beide type naafkappen, 4 vlakke en drie met de zeskant boven op. Zitten alleen geen banden om heen.

                                360.jpg

                                Gelieve even een pb sturen als je interesse hebt
                                Dutch language sounds like a drunk German trying to speak English, while on magic mushroom, eating Belgian waffles.

                                Comment

                                Working...
                                X