Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 25 of 88

Thread: Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

  1. #1
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default Toch maar een draadje. Reier's Saab 900: het Gehoorapparaat

    Goed, vrijdagavond, net op kamers maar geen feestje om naartoe te gaan; tijd om toch maar ergens op Stanceworks een draadje te maken.

    Ik ben al een paar jaar redelijk actief in de Saab community, ben ik via m'n pa een beetje ingerold. Sinds een jaar of 2 is er via het Saabforum een redelijk hecht jongerenclubje ontstaan, en na het lang volgehouden te hebben in de Saabjes van m'n ouders rond te crossen begon het toch wel héél erg te kriebelen om zelf iets te kopen. Na een tijdje zoeken, en nadat m'n droomauto onder m'n neus vandaan verkocht werd ben ik maar gaan kijken naar een goedkope 900 met een afgrijselijke kleur, dacht ik. Ik ging eigenlijk alleen maar kijken omdat 'ie in de buurt stond, maar je raadt het al; ik kocht de auto. De eerste foto die ik ervan heb;



    Als je goed kijkt, zie je mij op de foto heel sip kijken. De auto was best een project, wist ik (grotendeels) toen ik 'm kocht. Wat ik echter niet wist, was dat de auto niet hield van stationair lopen als 'ie opgewarmd was. Ik had de auto net een uur hiervoor opgehaald, en zou direct doorrijden naar m'n monteur (omdat o.a. de remmen nauwelijks werkten). Een vriend van me had tijd over en wilde de auto graag bekijken, dus die ging ik even ophalen op Utrecht Centraal. Op de foto rol ik net de ophaalstrook op en sloeg de auto voor de 20ste keer in 10 minuten af, waarna 'ie vervolgens dit keer 5 minuten niet wilde starten..

    De auto heeft daarna een maand bij m'n monteur gestaan, ze hadden het heel druk voor hun vakantie, en mijn auto moest natuurlijk after-hours en tussendoor.. Naast de remmen, moesten er wat dingen aan het onderstel opgefrist worden en zat er een tik in de motor waarvan we dachten dat het van de kleppen kwam. Bleek echter niet van de kleppen te komen, volgende verdachten waren de drijfstanglagers. Motor d'r uit, van de bak af, drijfstanglagers en krukaslagers vervangen, alles in elkaar, starten en; tik zit er nog. fuck. Toen maar besloten dat ik er gewoon mee zou gaan rijden, wat centjes opsparen en op termijn de motor vervangen.

    Inmiddels heb ik de auto een ruime maand weer terug, en is de auto van de originele dubbele carburateurs omgebouwd naar enkele (vanwege betrouwbaarheid) en loopt 'ie redelijk strak. Ik heb gele kapjes over de H4's gezet, Hella breedstralers onder de bumper gehangen en de auto met hulp van een vriend van me flink gedetaild. Daarnaast ligt er nog een louvre klaar in de schuur, alleen kom ik er niet uit hoe ik die moet monteren. Op werk heb ik ook nog een setje speakertjes kunnen scoren die in de originele klemmetjes van de dashboardspeakers passen; we hebben weer geluid van twee kanten!

    Het plan voorlopig is om gewoon te gaan rijden. Ik hou een beetje m'n ogen open voor een turbo sloper voor weinig geld. M'n droom was natuurlijk een 900 turbo te kopen, terwijl ik nu zit met een 900 met vierbak en enkele carburateur.. Ombouwen naar turbo en vijfbak is een optie, maar vergt redelijk wat werk. Als ik een goedkope, lopende, sloper kan vinden ga ik het zeker serieus overwegen. Vooralsnog is het vooral een verre droom.

    Short term zijn de plannen om een setje stabilisatorstangen te monteren, nieuwe dempers en een setje verlagingsveren. Verder wil ik op termijn een setje Enkei Compe's onder de auto hebben. in 16x7 ET25. Zou qua breedtes precies goed moeten zijn om zonder gezeik te monteren. Short term is in mijn geval overigens tussen nu en twee jaar ofzo, ik ben immers maar een arme student.

    For now, nog wat plaatjes. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Ik denk dat de naam van de auto voor zichzelf spreekt als je naar de kleur kijkt!




    Oh, en ja, er zit inmiddels een nieuwe kentekenplaat voor. Ik kon het net zo min uitstaan als jullie ;-)


    PS. bonuspic van de testfit van mn louvre;
    SAAB 900 T16s

  2. #2
    Join Date
    Jul 2012
    Location
    Hengelooow, Netherlands
    Posts
    1,771

    Default

    heheh ein-de-lijk


    weet trouwens niet of het mogelijk is, maar wat je vaak in 'murica ziet is dat ze hun bumpers inkorten. zou dat ook met die voorbumper van je kunnen? word de voorkant imho wat slanker van.

    anyway, mooie saab kerel, benieuwd hoe dit verloopt

    succes van een mede-student


    i shouldn't be daily driving this:
    "Volkswagen Golf mk1 build thread"


  3. #3
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Heb ik naar gekeken! Ik kan hooguit een cm of twee winnen, dus dat vind ik de moeite niet waard. Wat ik wel van plan ben is om het bumperlipje waar 900 turbo's mee werden uitgerust te monteren. Dan oogt het front wat voller en lijkt de bumper minder extreem uit te steken (Ik vind die bumpers overigens wel wat hebben, de latere 900's (vanaf '87), zalmneus genoemd, hebben minder uitstekende bumpers maar die vind ik een stuk saaier ogen!

    En thanks, ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, haha.
    SAAB 900 T16s

  4. #4
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Near Rotterdam, the Netherlands
    Posts
    2,209

    Default

    Welkom dan

    Ben benieuwd wat het gaat worden! Misschien haal je Lucas (Loekaaz) hier nog wel in.
    2001 Subaru Impreza Bugeye 304bhp - 405Nm - crashed it - 2006 Ford S-Max 'FastVan' 2.5T 255bhp - 420Nm - sold it - 2007 Mitsubishi Colt 1,5 D'Azur - 110bhp

  5. #5

    Default

    Welkom!

    Gaaf zo'n ouwe Saab, totaal iets anders als alles wat hier op het forum voorbij komt maar daarom juist wel interessant. Ben benieuwd wat je er van gaat maken!

  6. #6
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Thanks!

    Tijd voor wat onderhoud komend weekend. Carburateurmembraan, bougiekabels, rotor, verdelerkap, dynamo steunrubbers en V-snaar. Daarnaast m'n 80's Blaupunkt radio monteren en de louvres monteren. Should be a fun day saturday! (en ik ben blut, in Duitsland het ding maar eens helemaal vol pleuren met goeiekope 102 octaan )
    SAAB 900 T16s

  7. #7
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Ding loopt als een tiet nu! Moet eigenlijk nog even het stationair toerental iets omlaagdraaien en een keer de CO goed af laten stellen, maar dat heeft geen haast. Gewoon lekker rijden!

    Binnenkort ook op andere wielen, via het Saabforum een setje zogeheten 'sunburst' wielen gekocht waar ik m'n banden op over kan zetten. Gewoon 'to hold me over' tot ik 16" kan en wil betalen. Hopen dat ik de wielen snel kan ophalen, ik ben helemaal klaar met die stalen dingen die er nu onder zitten. Mijn achterveren zijn overigens zo slap dat ik 165/80R15 op een 5J wiel aan kan laten lopen in de wielkast door op de trekhaak te gaan staan..

    Fototime; ik heb m'n louvres gemonteerd!

    SAAB 900 T16s

  8. #8
    Join Date
    Jun 2012
    Location
    Sittard The Netherlands
    Posts
    379

    Default

    Staat goed die louvre!
    Visit my photo page

    MWPhotography

    My sw thread
    Funfer Business

  9. #9
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Ik vergeet steeds dat ik hier ook een draadje heb.. Whoops.

    Even een snelle update;
    (originele Saab) rimpz:


    En zojuist een super vet Nardi stuurtje binnen gekregen. De naaf komt hopelijk vrijdag!


    Verder ga ik over anderhalve week een vervangende motor en vijf versnellingsbak ophalen en eind november monteren. Hopelijk eindelijk van de tik in het blok af, en meteen de snelwegtoerentallen wat omlaag met een overdrive. Daarna gaat de auto van december t/m februari binnen staan en ga ik nog een paar kleine dingetjes doen, hoop ik.
    SAAB 900 T16s

  10. #10
    Join Date
    Apr 2013
    Location
    Dokkum, Friesland
    Posts
    193

    Default

    Nardi is altijd goed! Stiekem zou ik zo'n Saabje wel eens heel laag willen zien, de Saab community zal mij wel vervloeken maar enfin... Veel plezier er mee en veilige kilometers gewenst!
    #SCHTAAAAAAAAAAAANZ

  11. #11
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    In Zweden gebeurt dat nog wel, de NLse community is wat dat etreft maar een bekrompen clubje.. Een maat van me rijdt eem combi-coupé en heeft laatst 3 windingen van de veren af geslepen, rijdt op staal etc. Beetje ratlook. Ik zal eens kijken of ik een feauteau kan vinden!
    SAAB 900 T16s

  12. #12
    Join Date
    Apr 2013
    Location
    Dokkum, Friesland
    Posts
    193

    Default

    Dat willen wij natuurlijk zien!
    #SCHTAAAAAAAAAAAANZ

  13. #13
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Near Rotterdam, the Netherlands
    Posts
    2,209

    Default

    Stuurtje is mooi.
    2001 Subaru Impreza Bugeye 304bhp - 405Nm - crashed it - 2006 Ford S-Max 'FastVan' 2.5T 255bhp - 420Nm - sold it - 2007 Mitsubishi Colt 1,5 D'Azur - 110bhp

  14. #14
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Zeu, tijd voor 'n update, niet?

    Auto heeft nu een vijfbak, massaprobleempje waardoor ik allemaal debiele electrische probleempjes heb, maar ook het Nardi stuurtje en een turbo voorlipje (dat ik al wilde hebben voor ik de auto op de stoep had staan. Binnenkort met een maat van me aan de beun om wat kleine onderhoudsdingetjes te doen en de electrical gremlins op te lossen hopelijk. Als het lukt met de tijd die we hebben wil ik misschien ook nog ff een windinkje uit de voor veren halen. Achter zijn ze doorgezakt, daar moet ik eerst ff betere vervangers voor scoren voor daar windingen uit gaan. Ik twijfel nog of ik niet gewoon verlagingsveren moet scoren, toch nog maar 'ns een bietje rondneuzen.
    SAAB 900 T16s

  15. #15
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Moet ik natuurlijk wel plaatjes posten hè. Derp.


    SAAB 900 T16s

  16. #16
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Near Rotterdam, the Netherlands
    Posts
    2,209

    Default

    Gaat goed zo met die Saab van je!

    Louvre staat gaaf en period correct.
    Die velgen zijn zeker een verbetering en de lakkleur ga ik steeds leuker vinden.

    Geen windingen slijpen, maar een mooie oplossing vinden om 5-8cm te zakken zou mooi zijn!

    Ga je nog wat aan de uitlaat doen mettertijd?

    Ps. Je vader heet geen Willem toevallig?
    2001 Subaru Impreza Bugeye 304bhp - 405Nm - crashed it - 2006 Ford S-Max 'FastVan' 2.5T 255bhp - 420Nm - sold it - 2007 Mitsubishi Colt 1,5 D'Azur - 110bhp

  17. #17
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Lakkleur moet je even aan wennen idd! Ik vond het helemaal niks op de foto in de advertentie toen 'ie te koop stond, maar toen ik 'm ging bekijken ben ik gezwicht.. ;-)

    Er is helaas niemand die veren maakt waar je zo veel mee omlaag kan. Het meeste dat met verlagingsveren kan is een cm of 4.. Verder omlaag betekent sowieso slijpen. Het onderstel mag sowieso een standje strakker, dus ik ga ff kijken of ik het me kan veroorloven een setje goedkope verlagingsveren te scoren, anders komt dat vanzelf wel.

    Uitlaat ga ik nog wat aan doen ja. Mijn plan is om op termijn het spruitstuk van een latere 8-klepper 900 injectie te pakken (flowt een stuk beter) en vanaf daar een uitlaat met een wat grotere diameter helemaal naar achter met een dubbel eindstuk zoals de Simons turbo uitlaten hebben. Op termijn wil ik dan ook het Kjet injectiesysteem van een 900i op deze motor schroeven. icm de uitlaat moet dat voor een pk'tje of 20 extra zorgen zonder meteen een andere motor etc in te hoeven bouwen voor een turboblok.. Dat staat wel zo'n beetje onderaan de lijst van 'dingetjes', het ding is toch belachelijk sloom .

    Eerst de parts die ik heb monteren (misschien alleen nog veren scoren), dan roest behandelen, dan onderstel, dan motor/uitlaat. Genoeg te doen aan 't ouwe barrel! Stapje voor stapje komen we er wel
    SAAB 900 T16s

  18. #18
    Join Date
    Jul 2012
    Location
    Hengelooow, Netherlands
    Posts
    1,771

    Default

    nooit zo'n fan geweest van die houten stuurtjes met 4 spaken ipv 3 zoals vroegah,. maar deze saab kan hem echt wel hebben.

    is het niet mogelijk om de veren van een ander model te gebruiken, evt met lichte aanpassingen, of is de hele ophanging hier uniek van? heb geen kloot verstand van saab's dus geen idee.

    plannen zien er in ieder geval goed uit, ga zo deuuuuur

    edit: BBQ SPAM


    neem hem zondag 15 mei ook mee naar de meeting kunnen wij die kleur ook in't echt bewonderen
    Last edited by DutchieSaxo; 03-30-2016 at 06:47 AM.


    i shouldn't be daily driving this:
    "Volkswagen Golf mk1 build thread"


  19. #19
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    15 mei een meeting? Waar? Klinkt wel als iets waar ik bij wil zijn!

    Qua onderstel en aandrijflijn is het een beetje een gekke auto. 't is een te lang verhaal om nu uit te leggen, kan ik op de bbq wel doen, maar hij heeft voor en achter losse veren en dempers. Omdat het geen progressieve veren zijn heb ik het idee dat windingen d'r af hakken niet heel veel kwaad kan, mits je het goed/doordacht doet. Qua dempers ben ik met een paar maten een beetje op zoek naar wat betaalbaar en stugger dan stock is. De meeste mensen gaan met die Saabs voor 3cm verlagingsveren icm Bilstein B6 dempers. Die dempers zijn alleen best wel duur (vind ik), en die veren gaan me vaak net niet laag genoeg en zijn ook niet super cheap. Anyway; ik bedenk wel wat , ik zal dit draadje een klein beetje bij proberen te houden. Ik lul in ieder geval niet zo tegen mezelf als in m'n draadje op het saabforum.. ;-)
    SAAB 900 T16s

  20. #20
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    AAAAARGH. Ik was eindelijk blij met dit klote ding, maar nu heeft m'n startmotor er geen zin meer in. Stom hoerending soms ook.

    Drie keer raden waarom er in mijn saabclubje de hashtag #kutsaabsaltijdkapot ontstaan is...
    SAAB 900 T16s

  21. #21
    Join Date
    Apr 2012
    Location
    Near Rotterdam, the Netherlands
    Posts
    2,209

    Default

    Uitdaging en simple fix toch. Spareparts everywhere right!?
    2001 Subaru Impreza Bugeye 304bhp - 405Nm - crashed it - 2006 Ford S-Max 'FastVan' 2.5T 255bhp - 420Nm - sold it - 2007 Mitsubishi Colt 1,5 D'Azur - 110bhp

  22. #22
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    De grap is dat ik een reserve startmotor had liggen. Vorige week voor een schijntje verkocht...
    SAAB 900 T16s

  23. #23
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    We rollen weer! €150 later (en een week geklooi met een slechte gebruikte..) zit er een gereviseerde startmotor onder. Ook heb ik (eindelijk) m'n nieuwe schokkers kunnen monteren en een setje achterveren dat niet is doorgezakt. Hele andere auto ineens! Rijdt stukken beter. Volgende week nog even radiateurtje wisselen, massaprobleempjes jagen en de klepspeling checken + kleppendekselpakking vervangen. Daarna moet het maar 'ns even goed zijn.

    Tijdje terug heb ik een inkoopactie gedaan via het Saabforum voor het maken van rally skidplates (5mm dik aluminium plaat, weegt 5kg oid) en short shifters. Ik had de actie voornamelijk opgezet omdat ik zelf een short shifter wilde hebben (stock voelt een 900 een beetje als een tractor, wat schakelweg betreft). Een skidplate wilde ik ook wel, maar kon ik niet betalen. Ik rekende in eerste instantie op een mannetje of 10, werd uiteindelijk 35 (!!), met een order van 43 producten en ruim 4300 euro. De kerel die de producten maakt was zo blij met die gigantische order dat 'ie als dank een extra skidplate meegestuurd heeft voor mij. Ik heb afgelopen week ook die shifter en skidplate kunnen monteren. Heel mooi gemaakt en de auto schakelt heerlijk. Die skidplate gaat m'n bak denk ik wel redden tegen de tijd dat de 900 meer richting de grond gaat.

    Ik heb nou wel m'n auto verhoogd ipv verlaagd.. Oeps? ;-)
    SAAB 900 T16s

  24. #24
    Join Date
    Nov 2014
    Location
    Utrecht, the Netherlands
    Posts
    210

    Default

    Hallo hallo! Ik leef nog, maar aan de auto is de afgelopen tijd weinig gebeurt. Ding doet het gewoon heel goed (op wat olielekkage na). Ik heb inmiddels een setje stabilisatorstangen gescoord, nu even geld bij mekaar rapen en na de vakantie een zooitje PU rubbers voor die dingen scoren en wat gaten boren om ze te kunnen monteren!

    De stilte om de 900 heeft een goede reden. Ik ga met een paar maten de park&party run doen over iets meer dan een week, en we zijn druk bezig geweest onze runner te pimpen! Ik ga nog even een facebookpagina maken, maar ik kan wel vast een plaatje posten hier van het ding. Ons thema: vliegend tapijt.

    SAAB 900 T16s

  25. #25
    Join Date
    Jul 2012
    Location
    Hengelooow, Netherlands
    Posts
    1,771

    Default

    naise, lekker bezig, stabi stangen ga je zeker wel merken.


    maarreeehhh, wanneer gaat ie naar beneden dan?


    i shouldn't be daily driving this:
    "Volkswagen Golf mk1 build thread"


Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •